___

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

Zrozumiałem

Przetarg na budowę ścieżek rowerowych na finiszu

Tu w 2018 roku powstanie ścieżka rowerowa (J.Sajmino)
Tu w 2018 roku powstanie ścieżka rowerowa (J.Sajmino)
We wtorek 5 września nastąpiło otwarcie ofert w postępowaniu "Budowa ścieżek rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Ostródzie". Wpłynęły dwie oferty. Zanim to jednak nastąpiło niecały miesiąc przed jego zakończeniem urzędnicy zmienili warunki tego postępowania. Sierpniowa zmiana dotyczyła m.in usunięcie z projektu ścieżki na ulicach Partyzantów i Granicznej. Tym samym miasto poszło na rękę mieszkańcom Osiedla Drwęckiego, którzy na taki przebieg ścieżki nie zgadzali się. Inna zmiana jednoznacznie potwierdziła, że ścieżka wokół Jeziora Sajmino zostanie wykonana z betonu.

W drugim przypadku zmiana była konieczna z powodu braku spójności w dokumentach technicznych stanowiących załączniki do dokumentacji przetargowej. Niezrozumiałym pozostaje opieszałość działania urzędu. Postępowanie ogłoszono w listopadzie 2016 roku. Zmiany dokonano zaledwie 25 dni przed jego końcem. Równocześnie wskazano, że odcinek od ulicy Chrobrego do plaży nad j. Sajmino zostanie wykonany z kostki betonowej bezfazowej

W dniu 11 lipca Gmina Miejska w Ostródzie zwróciła się Dyrektora Departamentu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w sprawie zmian w projekcie RPWM.06.02.03-08-0031/16 pn. "Budowa ścieżek rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą". Zmiany m.in. dotyczyły dodania do projektu nowych odcinków.

  • połączenie ścieżki z ul. Szosa Elbląska ze ścieżką planowaną na ulicy Parkowej i dalej do ścieżki wzdłuż nowego odcina drogi dojazdowej do Węzła Ostróda Północ.

  • ścieżka z osiedla Wzgórze Św. Franciszka z Asyżu do ul. 11 Listopada, (ul. Franciszkańska, ul. Witkacego, nasyp, ul. Jagiełły, ul. Pionierska aż do ronda na skrzyżowaniu ul. Pieniężnego i 11 Listopada),

  • połączenie istniejących ścieżek, od cmentarza do ul. Grunwaldzkiej wzdłuż ul. Chrobrego.

Niestety w odpowiedzi z dnia 11 sierpnia Departament Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego nie wyraził zgody na dodanie nowych odcinków do projektu. Jednocześnie nie udzielił odpowiedzi, czy akceptuje pozostałe zmiany (czytaj więcej). Do dnia dzisiejszego ostródzki urząd nie przesłał nam ostatecznej odpowiedzi z DEFRR.

Zapytaliśmy więc, jak będzie wyglądała sprawa nowych odcinków, gdyż w dokumencie do Departament Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wskazano, że koszty budowy nowych odcinków samorząd pokryje w ramach projektu a ewentualne różnice z własnych środków. Poniżej treść odpowiedź przesłanej przez miejskiego urzędnika:

Co do finansowania budowy ścieżek w 2018 r. - odcinek ul. 11 Listopada - ul. Jaracza został włączony do projektu "Zrównoważony transport miejski w Ostródzie", więc w przypadku przyznania dofinansowania na ten projekt będziemy realizować budowę tej ścieżki w 2019 r.

Pozostałe odcinki chcieliśmy sfinansować w ramach projektu budowy ścieżek rowerowych z powstałych "oszczędności" po odcinkach które proponowaliśmy do wyłączenia ze współfinansowania ze środków UE. W obecnej sytuacji, w świetle braku zgody na dofinansowanie, budowa tych odcinków musi być sfinansowana wyłącznie ze środków własnych. Na ten moment Gmina nie posiada zabezpieczonych środków finansowanych na budowę tych ścieżek, a projekt budżetu na przyszły rok jest w trakcie opracowywania. Możliwość wpisania tej inwestycji do budżetu na rok 2018 będzie analizowana. Będziemy również poszukiwać możliwości dofinansowania ze środków zewnętrznych.

Budowa tych brakujących odcinków, a w szczególności odcinka łączącego ścieżkę na ul. Szosa Elbląska ze ścieżką budowaną w ramach budowy drogi S7, jest dla nas ważna. Z pewnością te fragmenty powstaną, jednak na tą chwilę nie jestem w stanie powiedzieć kiedy.

"Budowa ścieżek rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą" to projekt, który nie był z nikim konsultowany. Urzędnicy wymyślili i wdrożyli ten projekt z całkowitym pominięciem strony społecznej, dla której podobno jest realizowany. Pierwszy projekt ścieżki wokół Jeziora Sajmino jest datowany na 2014 roku. Zabrakło czasu na konsultacje?

 Większość trasy przyszłej betonowej ścieżki rowerowej przebiega w terenie zalesionym.  Większość trasy przyszłej betonowej ścieżki rowerowej przebiega w terenie zalesionym.
 Większość trasy przyszłej betonowej ścieżki rowerowej przebiega w terenie zalesionym.  

Fragment tego projektu, czyli ścieżka wokół Jeziora Sajmino to chyba najbardziej kontrowersyjny odcinek. Wynika to z kilku czynników. Po pierwsze nie można uznać tego odcinka za jakikolwiek priorytet zważywszy na fakt, że w ścisłym centrum miasta i na osiedlach mamy znaczny deficyt ścieżek. Kolejna kontrowersja to fakt budowy betonowej ścieżki na terenie niemal w całości zalesionym, przy jednoczesnym usunięciu ciągu pieszego jakim aktualnie jest ubity grunt. Szczególnie dotknie to biegaczy i spacerowiczów.

Kolejną ciekawostką jest wrzucenie w ten projekt oświetlenia na odcinku, który już jest oświetlony w ramach oświetlenia drogi (wyjazd z Ostródy na węzeł południe DK16). Trudno pojąć cel takiego działania. Czy to nie jest marnotrawstwo publicznych pieniędzy?

Wystarczy wybrać się w to miejsce po zmierzchu i samemu zobaczyć, że ilość światła z pobliskich latarni jest wystarczająca do bezpiecznego poruszania się tym odcinkiem. Czego nie można już powiedzieć o pozostałej zalesionej cześć odcinka wokół jeziora.

 Nocne oświetlenie fragmentu ścieżki rowerowej  Nocne oświetlenie fragmentu ścieżki rowerowej
 Nocne oświetlenie fragmentu ścieżki rowerowej  Nocne oświetlenie fragmentu ścieżki rowerowej

Ścieżka wokół jeziora Sajmino będzie przebiegała w niewielkiej odległości od zakończenia ścieżki rowerowej w ciągu ulicy Grunwaldzkiej (przy Expo Mazury). Choć o bezpośrednim połączeniu tych ścieżek próżno szukać informacji w dokumentacji przetargowej, to mamy nadzieję, że urzędnicy postąpią zdroworozsądkowo i zepną ze sobą oba odcinki. To zaledwie około 30 metrów. Szkoda, że w zakończonym postępowaniu nie zaplanowano połączenia ścieżki wokół jeziora ze ścieżka biegnącą od ul. Chrobrego do plaży. Na dzień dzisiejszy nie ma innego postępowania, choć we wszystkich udostępnianych przez urząd materiałach promocyjnych jest to pokazywane. Brak takiego połączenia byłby absurdem.

Trzeba też wyjaśnić, że sama ścieżka wokół jeziora nie będzie stanowiła zamkniętego okręgu. Rozpoczyna się ona z jednej strony plaży i kończy po drugiej stronie. Jadąc wokół trzeba będzie rower poprowadzić lub przenieść po piaszczystej plaży.

  Miejsca początku i końca ścieżek oraz łącznika   Miejsca początku i końca ścieżek oraz łącznika
  Miejsca początku i końca ścieżek oraz łącznika   Miejsca początku i końca ścieżek oraz łącznika

W postępowaniu „Budowa ścieżek rowerowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą w Ostródzie”, które trwało blisko 10 miesięcy wpłynęły dwie oferty:

1. oferta nr 1 złożona przez: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów DROMO Sp. z o.o., ul. Nadrzeczna 5,

1) cena ofertowe:

a) część 1- 2.095.474,69 PLN brutto;

b) część 2- 433.616,57 PLN brutto;

c) część 3- 850.854,20 PLN brutto;

d) część 4- 433.162,51 PLN brutto;

2) termin realizacji zamówienia: 10 miesięcy od dnia podpisania umowy;

3) okres gwarancji i rękojmi: część 1-4: 60 miesięcy, licząc od dnia protokolarnego odbioru

2. oferta nr 2 złożona przez: Przedsiębiorstwo Drogowo- Budowlane Sp. z 0.0., ul. Długa 27, 87-300 Brodnica,

1) cena ofertowa:

a) część 2- 380.937,03 PLN brutto;

b) część 3- 799.044,75 PLN brutto;

2) termin realizacji zamówienia: 10 miesięcy od dnia podpisania umowy;

3) okres gwarancji i rękojmi: część 2-3: 60 miesięcy, licząc od dnia protokólarnego odbioru końcowego

 

Nie trudno zgadnąć, że zakończenie prac wypadnie tuż przed przyszłorocznymi wyborami samorządowymi.

Komentarze  

# RE: Przetarg na budowę ścieżek rowerowych na finiszuHeniek 2017-09-07 11:57
Wszystkie zmiany zapewne są wprowadzane pod czujnym okiem wszystko wiedzącego zastępcy burmistrza Norberta Krystiana Geska. Pan Norbert Krystian Gesek nigdy nie porusza się po mieście niczym poza służbową limuzyną tankowaną za nasze pieniądze. Skąd ma biedaczyna wiedzieć jak poruszać się po ścieżkach rowerowych. Co trzeba mieć za siano w głowie żeby w leśne drogi wlewać beton. Jak miemam przetarg wygrała firma dobrze znana panu N.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
# RE: Przetarg na budowę ścieżek rowerowych na finiszuTomek 2017-09-07 13:16
Z tego co wiadomo to wniosek Zrównoważony transport miejski w Ostródzie upadł i mimo że kasy jest więcej niż wniosków to Ostróda nie dostanie pieniędzy. Tak więc ścieżki nie będzie.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
# władza wie najlepiejFram 2017-09-07 19:07
Dwie równolegle ścieżki rowerowe (istniejąca na Grunwaldzkiej i nowa nad jeziorem), w tym ta nowa "ślepa". Beton dla rowerów na malowniczej ścieżce uczęszczanej przez spacerowiczów i biegaczy. Co jeszcze wymyśli ta nasza kochana, nieomylna władza?
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
# zabawa w KazachstanieOlo 2017-09-07 19:16
Co tam zalany stadion, co tam ścieżki rowerowe, co tam waląca się administracja. Ważne że włodarze bawią się na całego w Kazachstanie. Przelewają kasę na Arenę raz 600 tys, teraz 300 tys a za to serwują im wycieczki jak nie do Chin to do Kazachstanu. Do tego Najmowicz i Gesek za pieniądze podatników niezłą zabawę mają, a kto zarządza miastem. Dobrze że to ostatni rok ich zabawy naszym miastem.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
# RE: Przetarg na budowę ścieżek rowerowych na finiszuZenobiusz 2017-09-08 09:38
To kto teraz miastem zarządza jak burmistrz i jego zastępca bawią się w Kazachstanie. Jaki grom oni tam pojechali. Wycieczki sobie robią.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
# BareizmZgredosław Gęsiński 2017-09-10 20:51
Wybetonujmy wszystko dookoła, plażę, ścieżki w lesie, a centrum miasta zróbmy strefą wolną od rowerów. Tylko zwalniają ruch limuzyn włodarzy gnających ze spotkania na spotkanie, na których omawiane jest co jeszcze można spiedrolić w mieście. Wiadukt - zróbmy go wzdłuż torów, będzie najdłuższy w Polsce. Stadion wodny w centrum mamy, po co nam drugi basen .Pociągnijmy oświetlenie gdzie się da - idioci będą mieli miejsce do strzelania do lamp i alternatywnego wykorzystania kabli, ( wystarczy pojechać na nowe drogi na byłym czołgowisku w Kajkowie - wszystkie żarówki i osłony potłuczone a przewody wyszabrowane).
W wielu miastach jeśli nie da się wydzielić drogi dla rowerów ustawia się znaki o możliwości korzystania z chodników przez rowerzystów. Tak jest np w centrum Gdańska, niedaleko Galerii Bałtyckiej, ruch jest dużo większy niż w Ostródzie i można - ale Trójmiasto jest przyjazne dla rowerów. Czemu na Czarnieckiego nie można wydzielić, po obu stronach jezdni, po metrowym pasie dla bicykli? Jezdnia jest wystarczająco szeroka. Ruch teraz jest duży, wieczne korki ale niedługo będzie zakończona budowa obwodnic - 7 i 16. Znikną TIRy z Jagiełły, można zlikwidować światła i zrobić rondo, jak i wybudować kolejne przy Pieniężnego.
Zamiast tego władza betonuje tereny zielone.
Rządzącym podpowiadam: nadajmy ścieżkom imię Misia. " On odpowiada żywotnym potrzebom całego społeczeństwa. To jest Miś na skalę naszych możliwości. Ty wiesz, co my robimy tym misiem? My otwieramy oczy niedowiarkom. Patrzcie - mówimy - to nasze, przez nas wykonane i to nie jest nasze ostatnie słowo".
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi
# RE: BareizmMarek 2017-09-11 11:09
Gesek i tak nie zrozumie.
Odpowiedz | Odpowiedz z cytatem | Cytować | Zgłoś administratorowi

Dodaj komentarz

Regulamin zamieszczania komentarzy

Niniejszy regulamin podaje jedynie wytyczne a nie ścisłe reguły dotyczące publikacji komentarzy. Użytkownik publikuje swoje komentarze wyłącznie na własną odpowiedzialność. Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treści zamieszczane przez użytkowników.
Redakcja zastrzega sobie prawo do kasowania komentarzy bez podania przyczyny.
Użytkownik zamieszczając komentarz automatycznie wyraża zgodę na opublikowanie wypowiedzi zarówno w portalu jak i wykorzystaniu przez podmioty współpracujące.
Będziemy usuwać:
- komentarze zawierające treści sprzeczne z prawem
- komentarze zawierające treści propagujące przemoc i dyskryminację
- komentarze zawierające wulgaryzmy
- komentarze zawierające treści reklamowe
- spam
- komentarze zawierające wyłącznie odnośniki do innych stron
- komentarze zawierające treści obrażające inne osoby
- powtarzające się komentarze
- komentarze znacząco odbiegające od tematu

Wpisy zawierające uwagi, zastrzeżenia zarzuty lub inne treści pod adresem redakcji prosimy kierować bezpośrednio do redakcji. Umieszczone w komentarzach będą usuwane.

Poziom wypowiedzi zależy od osób piszących, dlatego zachęcamy do pisania zgodnie z zasadami ortografii a przede wszystkim na temat.

Komentarze są publikowane w sposób automatyczny niewymagający ingerencji administratora. Jeśli uważasz, że opublikowany komentarz łamie regulamin prosimy zgłosić ten fakt za pomocą odnośnika "Zgłoś administratorowi". Po zapoznaniu się zarówno z treścią komentarza jak i zgłoszenia administrator podejmie decyzję o zdjęciu komentarza z publikacji bądź pozostawieniu go.

Wszelkie kwestie sporne proszę kierować bezpośrednio do redakcji.

Administrator w sposób suwerenny i ostateczny podejmuje decyzję o zdjęciu komentarza z publikacji.
Jeśli z jakiegoś powodu nie zgadzasz się z podanymi tu wytycznymi nie zamieszczaj komentarza.


Regulamin obowiązuje od 2012-04-19